Praktijk voorbeeld: E-bike Controller

Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vanaf de marktintroductie van elektrische fietsen heeft Betronic motorcontrollers ontwikkeld voor elektrische fietsen. Deze jarenlange kennis en ervaring wordt nog dagelijks ingezet om het elektrische fiets concept te verbeteren, uit te breiden met functionaliteit zoals een Bluetooth connectie en de kostprijs te verlagen.

Een E-bike motorcontroller stuurt de motor van de elektrische fiets aan op basis van de sensoren en de gekozen instellingen op het display. Elke elektrische fiets is voorzien van een snelheid sensor om enerzijds te voldoen aan de wettelijke eisen van de maximum snelheid en anderzijds om de ondersteuning op basis van de snelheid te kunnen aanpassen voor de gewenste fietsbeleving. Specifieke eisen in de EPAC (Electrically Power Assisted Cycles) normering bepalen dat een gebruiker zelf moet trappen en als hij hiermee stopt de ondersteuning ook gelijk moet stoppen. Om te voldoen aan deze eis wordt er een sensor geplaatst op de trap as, soms gecombineerd met een sensor die ook de kracht kan meten welke door de gebruiker op de pedalen wordt gezet (Torque sensor). Communicatie met het display en het Batterij Management Systeem (BMS) van de Lithium Ion batterij is noodzakelijk om de fiets als één geheel te laten samenwerken.

De E-bike controller wordt ingezet bij zowel voor, achter als midden motoren. Tijdens de ontwikkeling van de controller voor een nieuwe fiets of klant wordt het rijgedrag van de fiets aangepast aan de specifieke wensen van de klant, een rustig of juist wat pittiger profiel. Als gezamenlijk de juiste afstelling is gevonden vindt er een periode van testen plaats met een selectieve groep van gebruikers. De terugkoppeling van de testgroep wordt gebruikt om de laatste aanpassingen uit te voeren om vervolgens het product vrij te geven. Met de vrijgegeven E-bike controller wordt de productie in gang gezet en kunnen de elektrische fietsen worden geassembleerd en uitgeleverd.